Deprem Sonrası Hasar Süreci Nasıl İlerler?

Ülkemizin bir deprem bölgesi olması ile birlikte bilim insanları, son bin kaç yılda İstanbul’da büyük kayıplara sebibiyet veren 12 deprem olduğunu düşünmektedir. İstanbul’un yanında Hatay, İzmir, Erzincan, Van ve Malatya’da da geçmiş yıllarda büyük hasarlı depremler olduğu kaydedilmiştir. 17-Ağustos-1999 yılında 17 binden fazla insanın öldüğü ve 44 bin civarı insanın yaralandığı depremin acısı ise hela unutulmamaktadır. Depremle bu kadar çok karşı karşıya kaldığımız ülkemizde, deprem öncesi tedbirler almak oldukça önemli bir nokta olarak karşımıza çıkmaktadır. 

Deprem konusunda temel olarak yapılması gereken ilk madde deprem sigortası yaptırmaktadır. Ülkemizde deprem sigortası yaptırmak yasal bir zorunluluk olmakla birlikte, 2000 senesinde kurulan Doğal Afet Sigortaları Kurumu (DASK), Türkiye’deki zorunlu deprem sigortası edinme, uygulama ve yönetimi faaliyetlerden sorumlu olan tüzel kişiliğe sahip bir kamu kuruluşudur. Kuruluşun düzenlediği bir diğer konu ise deprem sonrası hasar bildirimi, deprem sonrası hasar tespiti ve hasarlı olan binaların sigortalanması gibi konulardır. Poliçede yer alan limitler kapsamında, tespit edilmiş olan hasarın zorunlu deprem sigortası sahibine ödenmesi de yine DASK’ın sorumluluğu altındadır. Peki deprem sonrası hasar bildirimi süreci nasıl ilerler ve deprem sonrası hasar ihbarı hakkında bilmemiz gerekenler nelerdir? Hadi gelin hep birlikte son zamanlarda sıkça merak edilen bu konuları daha yakından inceleyelim. 

Deprem Sonrası Hasar İhbarı Nasıl Yapılır? 

Poliçelerde yer alan ve teminat kapsamı altında bulunan depremin neden olduğu zararların tazmin sürecini başlatmak için, zorunlu deprem sigortasına sahip bireylerin ilk olarak DASK’a ihbarda bulunmaları gerekmektedir. DASK tarafından üç farklı hasar ihbar noktası belirtilmiştir ve ihbarların isteğe göre bu noktalardan herhangi birine yapılması yeterli görünmektedir. 

Hasar ihbar noktalarından birincisi Alo 125hattıdır. Zorunlu deprem sigortasına sahip bireyler, telefonlarından 125’i tuşlayarak kolaylıkla DASK ihbar hattına ulaşabilir, hasarın belirlenebilmesi için bu süreci hızlı bir şekilde başlatabilirler. Ayrıca DASK’ın resmi internet sitesi olan dask.gov.tr adresine giderek ve sayfada yer alan “Online Hasar İşlemleri” linkine tıklayarak da hasar ihbarında bulunabelirler. Hasar ihbarında bulunmanın son seçeneği ise, DASK adına zorunlu deprem sigortası poliçesini düzenleyen sigorta şirketine ulaşmaktır. Konu hakkında bilgi sahibi olan sigorta şirketi hasar ihbarını DASK’a ileterek tazmin sürecinin ikinci adımı olan hasar tespit aşamasına geçilmesinde kolaylık sağlar. 

Hasar İhbarında Hangi Belgeler Gereklidir? 

Zorunlu deprem sigortası kapsamı adı altında zarar tazminatının talep edilebilmesi için binanın tamamen yıkılmış olması koşulu aranmaktadır. Maddi hasarın küçük olduğu durumlarda ve kısmi zararlarda da tazminat talep edilebilirken, deprem sebebiyle meydana gelmiş veya deprem sonucu oluşan yer kayması, yangın, infilak ve tsunaminin direkt olarak neden olduğu zararların, poliçede önceden belirtilen limitler kapsamında tazmin edilebilmesi için, bazı belge ve bilgilerin sunulması gerekmektedir. 

Tazminat isteyen zorunlu deprem sigortasına sahip olan bireyin sunması gereken belge ve bilgiler, T.C. kimlik ve poliçe numarası ile yapılmış hasar bildirimleri, sigortalının telefon numarası, güncel tapu bilgisi ve hasarın meydana geldiği yerin açık adresi olarak dört farklı maddeden oluşmaktadır. Ayrıca zorunlu deprem sigortasının bulunduğu binanın üzerinde, deprem teminatını içeren başka bir sigorta poliçesinin yer almaması durumunda, ihbar anında bunun bilgisinin DASK’a verilmesi gerekir. 

Hasar Tespiti Nasıl Yapılır? 

Hasarın ihbar edilmesi ile birlikte, yapılarda deprem sonrası hasar belirlenmesi aşaması başlamış olur ve ihbardan hemen sonra DASK adı altında görevlendirilen bağımsız bir heyet olay yerine gider. Bu heyette bulunan görevliler, sigortacılık alanında ve hasar tespit kolunda çalışma ruhsatı bulunan tecrübeli kişilerdir ve bu kişilere DASK tarafından ek eğitimler sunulmuştur. 

Konusu geçen heyet inceleme ve tespitlerde bulunduktan hemen sonra bir rapor hazırlamaya başlar. Hasar tespit görevlilerin hazırlamış olduğu bu raporlar sonucunda belirlenen tazminat ödemeleri direkt olarak DASK tarafından yapılır. Hasar ihbarının hemen yapılmasına benzer olarak işleyen bu noktada hasar tespit yetkililerinin hızlı çalışabilmeleri adına bireysel olarak kolaylık sahılanmasıda, tazminat sürecini hızlandırır. 

Eğer deprem sigortanız Rasel Sigorta’dan yaptırdıysanız, yenileme zamanı geldiğinde sizi SMS ve e-posta yolu ile bilgilendirmekle kalmıyoruz, aynı zamanda en doğru karara ulaşabilmeniz için karşılaştıracağınız tüm teklifleri kapsamlı olarak sizinle paylaşıyoruz. Böylece deprem sigortanızın yenilenme zamanına dair tüm kaygılarınız yok olurken, araştırma yapmanıza gerek duymadan en uygun teklifler ile sigortanızı kolayca yenileyebiliyoruz. 

Lider sigorta acentesi Rasel Sigorta üzerinden sadece birkaç adımda deprem sigortası sorgulaması yaparak, deprem sigortası teklifine kolayca ulaşabilirsiniz.